Suzuki M12 Sport 50

Moped M12 S


*Historien om Suzuki M12

Det var 1965 som den första Suzuki mopeden dök upp på den svenska marknaden. Generalagenten, AB Motorservice, hade hösten 1964 fått prospekt på den nya modellen M 12 baserad på Suzukis M 10 koncept. Tidigare fanns M 15 men den hade inte erbjudits.

För att tillfredsställa de svenska myndigheterna krävdes en rad förändringar. Dels nedbantning utav motoreffekten till 1 Hk men även en del förändringar styrt utav rent trafiksäkerhetsmässiga skäl. Även vissa för typcertifieringen nödvändiga krav tillmötesgicks.

Till dessa kan nämnas bakljuset som ersattes av ett bakljus tillverkat av Hella, och som för övrigt var av samma typ som Puch använde vid samma tidpunkt. Den tvåsitsiga original-dynan ersattes med en kortare dito. Ett styrlås av godkänt utförande monterades också. Modellen typades som M 12S, S för ”Sport” med VoV nummer 1571.

För att få ner effekten på motorn samt begränsa toppfarten vidtogs följande åtgärder:
Cylinderns insugskanal försågs med en plugg på 8 mm. En förgasare med 10 mm diameter monterades i stället för originalförgasaren på 15 mm. Vidare slopades den fjärde växeln eftersom bak drevet med sina 32 kuggar behölls beroende på att ett större drev inte fick plats i det heltäckande kedjeskyddet. Framdrevet fick 11 i stället för 13 kuggar. 1967 kom även en anpassning av hastighetsmätaren då den tidigare var graderad till 100 km/h och den nya fick en gradering till 50 km/h.

Den ursprungliga M 12 motorn saknade separatsmörjning vilket innebar användandet av oljeblandad bensin. Rekommendationen på blandningsförhållandet var 1:16, d.v.s. hela 6 % oljeinblandning. Lite märkligt med så hög oljeblandning då den generella rekommendationen på den tiden var 4 % för en mopedmotor. Vad det berodde på är okänt.

*Historien om Suzuki M12 är sammanställd av Björn Ek – ”Suzuki mopedens historia i Sverige”. I presentationen av årsmodellerna är informationen sammanställd av Björn Ek med vissa kompletteringar av oss.

1960’s Suzuki Factory Tour – The Movie

Film från produktionen på -60 talet, väldigt vintage…

Broschyr från 1965

Exempel på hur M12 och K11 presenterades i Sverige vid introduktionen 1965

Importör:
AB Motor-Service
Ynglingagatan 24. Tel. 33 94 03, 04
Stockholm Va

MOTOR: encylindrig, 2-takt, luftkyld — effekt: 1 hk — cyl.-diam. och slaglängd 41×38 — kompressionsförhållande 7:1 — smörjsystem: oljeblandad bensin — förgasare: Mikuni — tändsystem: svänghjulsmagnet — kickstart.

VÄXELLÅDA: 3-växlad — fotmanövrerad — kontolljus för 0-läge — kedjan inkapslad. — Lamellkoppling: flerskivig i oljebad.

RAM och ÖVRIGT: pressad stålplåtsram — bromsar: fram: fullbromsnav diam. 110 mm handbroms — bak: fullbromsnav diam. 110 mm fotbroms — framhjulsfjädring: teleskopgaffel — bakhjulsfjädring: svängarm med stötdämpare — bränsletanken; rymmer 6 liter — ringdim.: 2,25×17 — vikt: 60 kg. Lackering: röd eller blå.

UTRUSTNING el.signal, som drivs av batteri — förkromad pakethållare — verktyg och handbok — bromsljus.
Blinkers ingår ej i utrustningen.

GARANTI: fabriksgaranti 6 månader.
RIKTPRIS: kr. 1435 — + oms.

SUZUKI SPORT 50 är 50 cc lätt mc — 4,3 hk — 4-växlad. Riktpris: kr 1 450 + accis kr 255: — + oms.

Notera hur man hade det lite svårt att definiera modellerna på grund av Sveriges speciella regler för mopeder, mopedmodellen fick heta MODEL M12S och den ostrypta versionen MODEL M12 (SPORT 50). Den ostrypta versionen (M12) blev i de flesta fall den som alla ville ha kan man förmoda, och i de flesta tonårsrum så smiddes det planer på att införskaffa 4,3 hästars cylindern, 15 mm förgasare och det åtråvärda 4 växeldrevet. På bilden i annonsen nedan så ser vi en K11 (80 cc), som i marknadsföringen fick heta Sport 80. Här namnges också den blå färgen som columbiablå.

SUZUKI Sport 50 och Sport 80 är utförda med omedelbar ungdomlig känsla både utseendemässigt och maskinellt.

De har en mängd speciella drag som får dem att se ut, kännas och uppföra sig som cyklar i tyngre klasser.

De fantastiska rekord inskrivna av SUZUKIS 50 cc i internationella G.P.-tävlingar har gett den titeln lättviktsvärldsmästaren.

Det är ett sådant lyckat motorcykelbyggande som har gjort SUZUKI til den största tillverkaren av 2-taktsmotorcyklar i världen.

Varje SUZUKI motorcykel förkroppsligar samma noggranna hantverksarbete och skickliga ingenjörsarbete som så eftertryckligt demonstrerats i internationella tävlingar.

FINESSER SOM FINNS BÅDE PÅ SPORT 50 OCH SPORT 80:

Expansionskammaren i ljuddämparen höjer motoreffekten.

Fyrstegs växellåda (mopeden 3-växlad)

Teleskopfjädring ger god fjädring. Oljestötdämpare i framgaffeln ger lättare styrning och stabilitet på dåliga vägar.

Pålitliga, helt vattensäkra bromsar. Bromstrumma och sköld har SUZUKI:s original labyrinttätning, som har lång livslängd och ger säker bromseffekt även i vått väglag.

Effektiv 2-taktsmotor. Denna högvarviga motor ger högt vridmoment och pålitlig kraft och erbjuder maximal prestation både vid sportkörning och vardagsåkning.

Attraktivt sportigt utseende. Uppdraget avgasrör, förkromade fram- och bakstötdämpare, stänkskärmar av lättyp och läckra färger framhäver den sportiga karaktären hos dessa cyklar.

Tillgängliga färger: Röd eller columbiablå.

Kraftigt styre av rörtyp — uppbockad modell.

Alla Suzuki M12 levererades med däck från INOUE


Fakta om Suzuki M12

Stämmer det inte? Kompletterande fakta?

Meddela gärna oss om ni hittar något som inte stämmer eller om ni har uppgifter som vi kan komplettera med. Tänk på att försöka verifiera de uppgifter ni har och helst att det är officiellt bild och faktamaterial. På vår kontaktsida kan man direkt bifoga material. Suzukis årsmodeller kan uppfattas som lite ”luddiga”, kanske beroende på att återförsäljarna sålde kvarvarande mopeder även efterföljande år. En moped inköpt 67 kan vara en 66:a.

Identifiera din M12

Vilken årsmodell har du? På id-brickan finns två nummer angivna, en för motornummer och en för ramnummer. För att åldersbestämma så ska du titta på motornumret (för K50 gäller ramnumret) enligt denna tabell.

Färgkoder

Här florerar lite olika uppgifter så denna tabell kan behöva kompletteras. Vi har utskrifter från generalagenten AB Motorservice men tyvärr så verkar färgkoderna omkastade. Tabellen nedan utgår från partskatalogerna.

Denna bild är tagen från en partskatalog från -67. Inom parentes är koden för den amerikanska marknaden. Lägg även märke till att den ljusblåa färgen 002 har skrivits fel (022).

Originalfärgerna

Bilden på dessa tre NOS-skärmar är inskickad av Thomas Enström.
Från vänster en M12 skärm lackad i Permanent Red 061.
I mitten så ser vi en M12 skärm lackad i Light Permanent Blue 075.
Till höger en K11 skärm lackad i Light Blue 022.

Lite kuriosa angående bakskärmarna är att många kapade av den långa originalskärmen och skruvade dit en ”kromläpp” som satt monterad på K11 skärmen. K11 skärmen har även en fals i nederkant på skärmen.

Den svenska modellen, eller hur man får en moped att gå sakta…

Originalcylindern för den svenska marknaden med strypningen i insuget. Detta var antagligen det första en femtonåring satte borren i. Inte många ville åka i 30 km/h på en moped som såg ut att gå i 100.

Luftburken, bilden visar en luftburk från 69/70, som också var en strypning och anpassad för den svenska cylindern. Den var också en sak som snabbt monterades bort. Nu mer så är dessa svåra att få tag på.


Årsmodeller Suzuki M12

Suzuki M12 -64

Detta var den första årsmodellen av Suzuki M12 S i Sverige. Enligt uppgift så tog generalagenten AB Motorservice in endast några stycken detta år (ska finnas en i Halmstadstrakten). När den första modellen tillverkades i Japan är osäkert men uppgifter tyder på att den gjordes från 1963. Mopeden på bilden är från generalagenten som fick sitt marknadsföringsmaterial direkt från Japan. Lägg märke till den ovala ”utbuktningen” på kopplingskåpan som fanns från -63 till -65. Även pakethållaren med dess infästning är annorlunda än de modeller som kom senare.

Suzuki M12 -65

Första årsmodellen i Sverige, förutom de få exemplar som generalagenten fick som prospekt 1964. På bilden ser vi en fint renoverad -65:a. Enligt uppgift så skall det detta år vara en smalare variant av pakethållaren, denna byttes ofta ut mot den senare kraftigare pakethållaren. Den smala gick ofta sönder, kanske på grund av att det inte höll för en passagerare… Kedjeskyddet ska också ha varit svetsat direkt i svingen med en löstagbar bakre del.

Ägare och renovering: Janne von Schantz

Suzuki M12 -66

Årsmodell -66 var i stort sett identisk med -65:an. Tidigare så hade alla M12 och M12S levererats med den korta bakskärmen med ”kromläpp”. Från och med -66 så levererades M12S (mopeden) med den långa bakskärmen och ett baklyse från Hella.

Ägare och renovering: Janne von Schantz

Suzuki M12 -67

Detta år så kom det en ny form på tanken. Framgaffeln fick rörhylsor som dolde fjädrarna. Hjulnaven och motorkåporna var polerade istället för silverlackerade. Bak byttes stötdämparna med synliga fjädrar till förkromade stötdämpare med hylsor. På bilden ser vi den långa bakskärmen som alla M12S, från -66, levererades med. Baklyset var en eftergift för de svenska reglerna då myndigheterna krävde ett annat baklyse än det japanska originallyset.

Ägare och renovering: Thomas Enström

Suzuki M12 -68

1968 års modell av M12:an var troligtvis identisk med 67:an (någon som vet om det var några skillnader så kontakta oss).

Ägare: Janne von Schantz

Suzuki M12 -69

Detta år införde Suzuki Pozi-Force, en separatsmörjning som skötte oljeinblandningen från en separat oljetank till bensinen. Denna separatsmörjning fortsatte (dock lite annorlunda) även på de efterkommande K50 modellerna. Nya större silverlackerade blinkers infördes. Nytt framljus och en oval form på hastighetsmätaren var också en av nyheterna. Avgaskröken fick en diameter på 28 mm istället för 32 mm som på de föregående modellerna. Motorkåporna fick en silverlack istället för poleringen året före. Även naven var silverlackerade. En annan skillnad är att den högra förgasarkåpan fick en annorlunda infästning på grund av den separata oljesmörjningen. Choken blev integrerad i handtaget, tidigare så var den monterad på styret. Batteriet flyttades till vänster sida och plastkåpan blev bredare för att batteriet skulle få plats.

Ägare: Janne von Schantz

Suzuki M12 -70

Årsmodellen som egentligen inte skulle ha funnits! Suzuki la ner tillverkningen av M12 och släppte den nya modellen K50 men istället för att göra en ny dyrbar typcertifiering så valde generalagenten AB Motor-Service att fortsätta med en till årsmodell som i princip är en -69:a. Nytt för detta år är att framskärmen och blinkershusen är förkromade.

Ägare och renovering: Thomas Enström

Blandningsförhållande för M12:an, klisterdekal som var placerad på ovansidan av tanken.