Suzuki K50 Moped

Den svenska kompromissen

70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79-82 | 83-


*Historien om Suzuki K50

1970 tog Suzuki fram en helt ny motor med reedventilstyrt vevhusinsug. Vidare ändrade man ramen så att bak skärmen blev separatmonterad. Styret fick en grövre diameter och man ändrade design på tank och sidokåpor. Modellen fick beteckningen K 50-II. Trots en helt ny modell skönjer man en viss likhet med M 12.

Samtidigt hade man lanserat en Scramblermodell, AC 50, utrustad med A 50 motor, 5-växlad med slidmatning.

Den modellen föll generalagenten mest i smaken men utsikterna att få A50 motorn ampassad till våra 1 Hk ansågs svåra. I stället kom en kompromiss till stånd. Eftersom AC 50 och den nya K 50-II hade samma typ utav ram kunde man helt enkelt utrusta en K 50-II med AC 50:s tank, dyna, skärmar etc. På så sätt föddes den första Svenska K 50 modellen. Dock hann man inte få fram den till 1970 utan M 12S såldes även det året i Sverige. 1971 presenterades så K 50-II med typcertifiering VoV 1572.

Speciella skillnader för Sverige var bakljuset som motsvarar den för den tiden så vanligt förekommande modellen på t.ex. Crescent, Puch etc. Vidare hade även här hastighetsmätaren en skala som slutade på 50 km/h istället för originalets 120 km/h.

För att få ner motoreffekten och topphastigheten hade följande åtgärder vidtagits.
– Insugs kanalen pluggades från16 till 5 mm!
– Förgasaren byttes ut från en på 14 mm till en 10 mm variant.
– I avgasröret svetsades en strypbricka in.
– Drevningen ändrades från 14/32 kuggar till 11/40.
– Det förhållandevis lilla insugshålet innebar problem när det gällde gasflödet. Lösningen blev nytt nålmunstycke samt ett förhållandevis stort huvudmunstycke (135 jämfört med originalets 112,5).

Färgerna var dels den gräsliga, eller härliga, Pop Green 186 samt Candy Orange 138. De följande årsmodellerna 1972 och 1973 var i stort sett helt identiska med 1971 även om 1973 namnändrades från K 50-II till K 50K. En skillnad som kom med K-modellen var gaswirens dragning och funktion. På K 50-II gick den in i styret och anslöt på en glidskena som handtaget påverkade. På K 50K infördes den vanliga ”twisting type” modellen av gashandtag. I det japanska originalutförandet försågs K 50K med en fjärde växel, men för den svenska marknaden beslöts att behålla den treväxlade lådan för att slippa en ny typcertifiering.

*Historien om Suzuki K50 är sammanställd av Björn Ek – ”Suzuki mopedens historia i Sverige”. I presentationen av årsmodellerna är informationen sammanställd av Björn Ek med vissa kompletteringar av oss.


Fakta om Suzuki K50

Stämmer det inte? Kompletterande fakta?

Meddela gärna oss om ni hittar något som inte stämmer eller om ni har uppgifter som vi kan komplettera med. Tänk på att försöka verifiera de uppgifter ni har och helst att det är officiellt bild och faktamaterial. På vår kontaktsida kan man direkt bifoga material. Suzukis årsmodeller kan uppfattas som lite ”luddiga”, dels för att en del modeller lanserades en bit in på året och dels för att återförsäljarna sålde kvarvarande mopeder även efterföljande år.

Identifiera din K50

Det är ramnumret (på M12 så är det motornumret) som avgör vilken årsmodell du har på din K50. Ramnumret hittar du på styrhuvudet.

När det gäller ramnummerserier för olika år stämmer inte tabellerna exakt. Det finns exempel på mopeder som sålts i Sverige, men som ligger utanför serierna. Exempelvis finns en K50 K med ramnummer 170229.

Färgkoder

Färgkoderna för respektive modell ser du i denna tabell, tänk bara på att detta är en fingervisning för att ge en någorlunda uppfattning om färgerna.

K50 L togs in i tre omgångar, varav dom första två var 1974, och den tredje 1975.
För dom första två omgångarna fanns tre färger att välja på, (138, 186 och 798) även om Candy Orange 138 var väldigt ovanlig. För den tredje omgången som såldes 1975 fanns bara 798 Colorado Orange Metallic.
1975 såldes K50 M från och med maj/juni. Man skall komma ihåg att bokstäverna är kopplade till modellår. K=1973, L=1974 och M=1975.
1975 fanns K50 M i färgerna 797 Maui Blue Metallic samt 00R Lip Maroon Metallic.

Läs mer

Vi har även fått in färgkoder/prover från Suzukirenoverare, dessa hittar du under Teknik & Tips

Old japanese bikes, Compiled by Ian R. Sandy:
Suzuki Color Chart

MC-klubben SUZUKI 2-takt:
Sammanställning över Suzukis färgsystem för 2-taktsmaskiner 1966 – 77


Suzuki K50 genom åren

Suzuki K50-II -70

Så här såg K 50-II ut i original vid presentationen 1970, här i färgen Svart 019.
Fortfarande kan man se släktskapet med den tidigare M12:an som t.ex. tanken och lykthuset med den ovala hastighetsmätaren (förövrigt hängde hastighetsmätaren med till -78).

Denna modell såldes dock aldrig i Sverige (se info ovan). I Sverige så fortsatte Generalagenten med den tidigare M12-modellen t.o.m 1970. Se M12 – historia.

Suzuki K50-II -71

Detta var den första årsmodellen som såldes i Sverige. Nu försvann det mesta av likheten med den gamla M12:an men fortfarande så är lykthuset densamma och det hängde med till -78. Köparna kunde välja mellan färgerna Pop Green 186 och Candy Orange 138.

Denna mycket fina och välrenoverade K50 ägs av Magnus Dahl, Avesta. Enda avsteget från originalet är förkromade gaffelben.

Suzuki K50-II -72

Färgval: Pop Green 186 och Candy Orange 138.

Suzuki K50 K -73

Denna årsmodell var i stort sett helt identiska med de tidigare årsmodellerna men  namnändrades från K50-II till K50 K. En skillnad som kom med K-modellen var gaswirens dragning och funktion. På K 50-II gick den in i styret och anslöt på en glidskena som handtaget påverkade. På K50 K infördes den vanliga ”twisting type” modellen av gashandtag. I det japanska originalutförandet försågs K50 K med en fjärde växel, men för den svenska marknaden beslöts att behålla den treväxlade lådan för att slippa en ny typcertifiering. Färgval: Pop Green 186 och Candy Orange 138.

På bilden ser ni Göran Nilssons mycket fina -73:a med originallack!

Suzuki K50 L -74

Nytt för detta år var att tanken fick ett annat emblem och annan dekor. Gummibälgarna på framgaffeln ersattes med hylsor. Styrlåset flyttades från nedre gaffelbryggan till ramhuvudets vänstersida. Täcklocken över förgasare och svänghjul fick dekaler ”Suzuki” på röd botten. På bromssköldarna tillkom texten ”Brake lining wear limit” samt på transmissionskåpan vid kickaxeln texten ”Kick start lever”. Vidare fick broms- och kopplingshandtagen vid respektive strömbrytare texten ”Turn”, ”Horn” samt ”Lights”. Växelpedalen fick ett annat gummi så att ändknoppen stack ut genom gummit. En cylinder i aluminium infördes då den ansågs ge bättre kylning i vårt förhållandevis torra klimat jämfört med den gamla gjutjärnsmodellen. Faktum är att aluminiumcylindern kom redan i slutet på K50 K serien. Detta något typiska för Suzuki som alltid har otydliga övergångar mellan olika modeller. Färgval det året var Pop Green 186 Candy Orange 138 och den nya färgen Colorado Orange Metallic 798

Suzuki K50 M -75

Detta år så kom en rad förändringar. En ny kantigare design på tanken tillkom, sadeln fick ett nytt utseende med en kromlist i nederkanten. Det klassiska jordnötsformade baklyset (även kallat hundbenet) blev godkänt. 4 växlar infördes. och en ny design på sidokåporna infördes. Separatsmörjningen togs bort på grund av klagomål från kundkretsen, då vissa ägare helt enkelt hade glömt fylla på olja. TSV och polisen tyckte också att mopeden borde göras mer svårtrimmad och japanerna fick då ta fram en 2-kanalig cylinder + en enkeltungad reed-ventil till moppeåkarnas förtret. Även det uppdragna avgasröret ansågs främja trimning och det mer konventionella avgassystemet infördes. Nya färger tillkom också, Maui Blue Metallic 797, samt Lip Maroon Metallic 00R, en röd-lila nyans. Färgen Lip Maroon förekom endast detta år.

Suzuki K50 M -76

Detta år så såg modellen ut som föregående, dock med den skillnaden att färgen Lip Maroon utgick och ersattes med Candy Rose 00U.

Suzuki K50 B -77

Denna modell kom sent -77. Nytt var fyrkantigt baklyse. Ny framgaffel (borta var de lackerade lykthållarna och hylsorna på framgaffeln). Lykthuset blev mattsvart och blinkers i svart plast istället för metall. En ny blå färg, Candy Florida Blue 05H ersatte Maui Blue Metallic. Tanken fick också nya dekorränder. Dynan fick en ny klädsel med annorlunda mönster. Vidare slopades den inbyggda ryckutjämnaren i bakhjulet.

Den första sändningen från Japan levererades med en framskärm i grå plast och silverlackerad bakskärm, om detta var ett nytt grepp från fabriken i Japan eller felaktigt levererade tvistar man om. Hur som helst så slog de svenska tilltänkta köparna bakut. Plast, vem fan vill ha plastskärm? Så ganska kvickt gick man tillbaka till kromade skärmar i plåt. I annonsmaterialet så fick man lägga till att de levererades med förkromade skärmar, trots att bilden visade de grå skärmarna.

Suzuki K50 B (DB) -78

Sista året med det gamla lykthuset och den ovala hastighetsmätaren (som hade hängt med sen M12-modellen) Färgerna var Candy Florida Blue och Candy Rose 00U.

Detta år kom också Black Spirit (DB modellen). Den första Suzukimopeden med mekanisk skivbroms. Dessa marknadsfördes som ”Exklusivt svart med skivbroms”.
En Black Spirit är således alltid svartlackerad och fanns endast detta år.

Suzuki K50 N (DN) -79-82

1979 kom så K50N och DN. Nytt på den modellen var en separat hastighetsmätare och ett större framljus. Dessutom fick sidokåporna ett annorlunda utseende. En ny röd nyans 07P ersatte Candy Rose för N modellen. DN modellen (med skivbroms) fanns i Svart 019 och Silver 737. Baktill i dynan hade man tvingats att montera in en plåt för att göra skjutsning mindre attraktivt.

Suzuki K50Z (DZ) -83

Sent 1983 presenterades så den slutgiltiga K50 modellen för den svenska marknaden nämligen K50Z och DZ. Nytt för denna var brytarlöst tändsystem. Separatsmörjningen återinfördes eftersom tillgången till oljeblandad bensin på mackarna i stort sett upphört. Förutom styrlås tillkom ett lås i swingarmen. Tillkom gjorde också två stag mellan motorn och främre delen utav ramen. Med K50Z kom också en ny Ljusblå färg 11M. Efter 1989 kunde man inte längre få skivbroms vilket ledde till att DZ modellen utgick Under de sista tre åren kunde man få sin K50 i Ljusblått, Rött (den gamla Candy Rose kom tillbaka) eller Svart. Designmässigt användes faktiskt samma tank från K50M fram till dess att K50Z slutade importeras till Sverige 1991. Några såldes under 1992-93 men är årsmodell 1991.


Efterlysning!

Har du en fin original Suzuki K50?

Det är svårt att hitta bra bilder på fina K50 originalmopeder, vi skulle gärna vilja ha fler bilder för denna sida där tanken är att visa upp hur mopederna såg ut i originalskick. Dels för att kunna fastställa hur de var utrustade och för att kunna se hur de såg ut när de lanserades. Det kan också vara en stor hjälp för de som renoverar sina mopeder. Så har du bra bilder på din moppe, skicka in de till oss! På kontaktsidan så finns det ett formulär där man bifoga bilder och fakta om mopeden.