Historia - Kuriosa - Reservdelar

Artiklar - Svårfunna delar - Annonser - Historia

Från Vävstol till Moppe –
Suzuki’s historia

1909 – Michio Suzuki öppnar Suzuki Loom Works i den lilla kuststaden Hamamatsu, Shizuoka Prefecture, Japan. Den nya fabriken gör vävstolar för Japans expanderande  bomullsindustri och Michios avsikt är enkel: att bygga bättre, mer ergonomiska vävstolar/maskiner än vad som för närvarande finns tillgängligt.

1952 – Suzuki bygger sin första motoriserade cykel, ”Power Free”. Designad för att vara billigt och lätt att underhålla, den använder en 36cc tvåtaktsmotor monterad på en vanlig cykelram. Power Frees unika dubbla kedjesystem ger föraren möjlighet att trampa med pedalerna utan motorassistans eller att färdas med motorns egen kraft.

Suzuki K50/50D

Suzuki’s benämning av modellerna är minst sagt luddiga, för oss i Sverige så ser denna ut som en M12:a med lång sadel och neddraget avgassystem. Utomlands så kunde den heta K50 och 50D. Vi har även sett benämningar som KS50 m.m.

Reklambroschyr: Thomas Enström

Plastskärm K50 B

Avd. "Hard to find"

Till årsmodell -77 av K50 B så levererade fabriken i Japan en framskärm av plast med en annorlunda design. Dessutom var bakskärmen silverlackad istället för förkromad. Detta togs inte mot med glädje av de svenska köparna, de ville inte ha en sketen plastskärm! Så ganska kvickt gick man tillbaka till kromade skärmar i plåt. I annonsmaterialet så fick man lägga till att de levererades med förkromade skärmar, trots att bilden visade de grå skärmarna.

NOS-skärmen på bild köptes in på Eskilstunamarknaden 2017. Säljaren hade köpt på sig antagligen hela lagret av de skärmar som fanns i reserv. Nu hade han bara en kvar (enligt egen utsago) så den köptes bara för att det var en sådan udda detalj. Numera såld till en lycklig ägare i Umeå.

Foto skärm: Suzukimoped.se

M12 originalfärg och bakskärm

NOS & färgkod

Bilden på de tre NOS-skärmar är inskickad av Thomas Enström. Från vänster en M12 skärm lackad i Permanent Red 061. I mitten så ser vi en M12 skärm lackad i Light Permanent Blue 075. Till höger en K11 skärm lackad i Light Blue 022.

Lite kuriosa angående bakskärmarna är att många kapade av den långa originalskärmen och skruvade dit en ”kromläpp” som satt monterad på K11 skärmen. K11 skärmen har även en fals i nederkant på skärmen.

Bild från en partskatalog från -67. Inom parentes är koden för den amerikanska marknaden. Lägg även märke till att den ljusblåa färgen 002 har skrivits fel (022).

Mer om identifiering och färgkoder för Suzuki M12 hittar du under M12 – Historia

Those were the days

Avd. "Det var bättre förr"

Lindbloms motor i Söderhamn var en stor återförsäljare av Suzukimopeder under många årtionden. Den första Suzukin som såldes var en Suzuki M12S av 1965 års modell. Kvittot på bilden avser en Suzuki M12S av 1970 års modell. Som framgår var priset 1700 kr. Egentligen var utgångspriset 1900 kr och då utrustad med blinkers vilket de flesta valde bort mot ett avdrag på 200 kr. Tack till Christer Udenius som lånat ut kvittot.

Foto: Thomas Enström

Var det bättre förr?

Efter en prisomräkning med hänsyn till inflationen så fick vi fram dessa siffror:

1 700 kr 1970 motsvarar 13 487 kr
1 900 kr 1970 motsvarar 15 074 kr

Således så kostade blinkers till din M12:a 1 587 kr 1970

Första Suzukimopeden i Sverige!

Dalarna!

Så här såg den första Suzuki mopeden ut som testades i Sverige av VoV 1963. Modellen är antingen en MA eller MD. Den blev inte godkänd och som myndigheterna betedde sig på den tiden så klippte dom av kabeln till tändspolen så att den inte gick att använda mer. Den ställdes undan och idag finns den fortfarande på samma ort i Dalarna.

Information och foto: Peter Nordkvist

Ersättningstanken K50

Snygg eller ful?

Denna tank är den i Sverige kallade ”ersättningstanken” som har samma infästning som originaltanken till tidiga K50. Finns tydligen fler teorier varför den existerade. Enligt uppgifter vi har så är det en tank som fanns på fler modeller bl. a. A50,  vi har även sett den på fler modeller speciellt på japanska sidor. Den har samma form som den senare ”moderna” tanken dock betydligt kortare.

Denna tank kunde köpas hos den legendariska Suzukiåterförsäljaren Clay´s i Långshyttan i södra Dalarna. Tankarna har även förekommit på Tradera där Brattis (som köpte upp lagret av Clay) har sålt några stycken.

Foto: Stefan Åkerlund