Historia - Kuriosa - Reservdelar
Artiklar - Svårfunna delar - Annonser - Historia
Från Vävstol till Moppe –
Suzuki’s historia
1909 – Michio Suzuki öppnar Suzuki Loom Works i den lilla kuststaden Hamamatsu, Shizuoka Prefecture, Japan. Den nya fabriken gör vävstolar för Japans expanderande bomullsindustri och Michios avsikt är enkel: att bygga bättre, mer ergonomiska vävstolar/maskiner än vad som för närvarande finns tillgängligt.
1952 – Suzuki bygger sin första motoriserade cykel, ”Power Free”. Designad för att vara billigt och lätt att underhålla, den använder en 36cc tvåtaktsmotor monterad på en vanlig cykelram. Power Frees unika dubbla kedjesystem ger föraren möjlighet att trampa med pedalerna utan motorassistans eller att färdas med motorns egen kraft.
Plastskärm K50 B
Avd. "Hard to find"
Till årsmodell -77 av K50 B så levererade fabriken i Japan en framskärm av plast med en annorlunda design. Dessutom var bakskärmen silverlackad istället för förkromad. Detta togs inte mot med glädje av de svenska köparna, de ville inte ha en sketen plastskärm! Så ganska kvickt gick man tillbaka till kromade skärmar i plåt. I annonsmaterialet så fick man lägga till att de levererades med förkromade skärmar, trots att bilden visade de grå skärmarna.
NOS-skärmen på bild köptes in på Eskilstunamarknaden 2017. Säljaren hade köpt på sig antagligen hela lagret av de skärmar som fanns i reserv. Nu hade han bara en kvar (enligt egen utsago) så den köptes bara för att det var en sådan udda detalj. Numera såld till en lycklig ägare i Umeå.
Foto skärm: Suzukimoped.se
Första Suzukimopeden i Sverige!
Dalarna!
Så här såg den första Suzuki mopeden ut som testades i Sverige av VoV 1963. Modellen är antingen en MA eller MD. Den blev inte godkänd och som myndigheterna betedde sig på den tiden så klippte dom av kabeln till tändspolen så att den inte gick att använda mer. Den ställdes undan och idag finns den fortfarande på samma ort i Dalarna.
Information och foto: Peter Nordkvist
Ersättningstanken K50
Snygg eller ful?
Denna tank är den i Sverige kallade ”ersättningstanken” som har samma infästning som originaltanken till tidiga K50. Finns tydligen fler teorier varför den existerade. Enligt uppgifter vi har så är det en tank som fanns på fler modeller bl. a. A50, vi har även sett den på fler modeller speciellt på japanska sidor. Den har samma form som den senare ”moderna” tanken dock betydligt kortare.
Denna tank kunde köpas hos den legendariska Suzukiåterförsäljaren Clay´s i Långshyttan i södra Dalarna. Tankarna har även förekommit på Tradera där Brattis (som köpte upp lagret av Clay) har sålt några stycken.
Foto: Stefan Åkerlund