Suzuki K50 B -78

Renoverad vintern 2017/18

Om mopeden

Inköpt i Söderköping sommaren 2017 som ett renoveringsobjekt. Den rullade och gick hjälpligt att köra men i mycket dåligt skick. Hösten 2017 revs den ner i molekyler, fram- och bakskärm var det bara att slänga, fälgbanor, sadel, ekrar, lyktkåpa (sprucken), elsystem och lite annat gick samma väg.

Tänkte tidigt att detta inte skulle bli en originalrenovering utan iordningställa en K50 som jag själv skulle vilja ha den, fetare däck, kanske något annat än det obligatoriska Buffalostyret, -76:ans sadel, tidiga dämparna och det tidiga Hella-baklyset och en annan färg än Suzuki-färgerna.

Totalt nerplockad till minsta skruv. Allt blästrades, ram och sving pulverlackades i högblankt svart. Nya fälgbanor från Excel (Takasago) och ekrar. Naven fick nya lager och packboxar. Hjulnaven, nedre gaffelbenen och motorblocken polerades. Originalskruvarna och smådetaljer fick en ny förzinkning. Övre gaffelbenen riktades och kromades om. Sadeln fick ny stoppning och klädsel (-76). Nytt elsystem och tändningslås. Motorn revs ner i delar och renoverades. Slutligen lackades den i en solid blå kulör och 2K klarlack.

//Kjell P

Fakta - Specifikation

  • Helrenoverad motor
  • Portad 60cc cylinder (K. Enström)
  • Planad Yamahatopp
  • 14mm Mikuniförgasare
  • Dubbelreed med kolfiber
  • Original Suzuki brytarlöst
  • Effektljuddämpare
  • Drevning 15 – 38

Renoveringsbilder

Inköpet

Just hemtransporterad från Söderköping. Ser rätt så ok ut vid första intrycket. Men efter demontering så ser man att skicket inte var det bästa. Svingen var totalt upprostad och helt slut, lamphuset hölls ihop av tejp och övre gaffelrören var rejält krokiga. Det som behölls var ramen, tanken, naven, motorblocken, lamphuset och övre gaffelrören.

Förzinkning

Plockade ner moppen i minsta detalj och började det mödosamma arbetet att göra rent allt. Införskaffade en förzinkning/förnicklingsats från England och testade att förzinka själv. Gick över förväntan och kan rekommenderas. Fick laborera lite med amperen innan man hittade rätt. Det viktiga är att prylarna är rena från rost och skit. Själv så glasblästrade jag allt först, sedan doppades allt i ett syrabad. Syrabad kan låta lite vanskligt men det är bara citronsyra och vatten. Citronsyran är den som säljs i matvarubutiker. På ÖoB har de kiloförpackningar och är billigt. Den är perfekt även för att rengöra bensintanken från rost.

Ramen och eldragning

Första bilden visar ramen efter blästring. Ramen var i bra skick så där räckte det med en blästring och lite riktning vid infästningen för fotpinnarna och stödet.

Valde mellan att lacka ramen själv eller pulverlack, det blev pulverlack då jag fick veta att det gick att få den högblank. Allt det svarta som ram, svingen och gaffelkronorna fick pulverlack. Kan rekommendera det då det blir snyggt och hållbart. Nya styrlager monterades, de tidiga var rätt ok men eftersom jag hade allt isärtaget så var det lika bra att byta.

Eldragningen var man lite tveksam till, kanske beroende på att ens kunskaper om el inte är de bästa. Hade ett tändningslås som jag hade fått av en kompis, det var allt. Beställde en ny kabelhärva på Norscand som skulle vara för den årsmodellen. Dock så stämde den inte med färgerna på kablarna för tändningslåset. Där fick man köra trial and error tills man hittade rätt. Jag använde mig av ett elschema som jag fann på Suzuki Classics hemsida.

Sadelrenovering

Sadel såg vid en första anblick skaplig ut men som på de flesta Suzukisadlar så var sadelbotten ganska upprostad. Speciellt U-profilen i framkant brukar oftast vara upprostad eller i bland saknas helt. Här kapades det dåliga bort och ersattes med ny frisk plåt.

Hade köpt in en klädsel på Ebay för en 76:a sadel då den i mitt tycke ser bättre ut än de senare sadlarna. Profilen på skumgummit är lite annorlunda på 76 och därför kunde jag inte använda originalet. Köpte in nytt skumgummi (pyttipanna) från den lokala tapetseraren. Höjden var 50 mm så tre lager fick limmas ihop. Sen var det bara att gå loss med vinkelslip och forma stoppningen. Se bara till och vara utomhus när du slipar, skumgummit skräpar ner något otroligt.

Lackering

Det mesta funderingarna man hade under renoveringen var om man skulle prova att lacka själv eller lämna bort det till en lackerare. Erfarenheten av lackering var väl inte så jättestor…Hade sett att många hade lyckats ganska bra bara med sprayburk så varför inte. Införskaffade ett billigt växthus i plast från Jula, röjde upp i mitt smala garage och lyckade klämma in tältet. Hade tidigare träffat ägaren till Alfta Billfärg på en utställning och han hade färgkartor där jag hittade rätt (för mig) kulör. Eftersom jag inte hade mycket erfarenhet av lackering så blev det många telefonsamtal (stort tack till Alfta Bilfärg) om hur jag skulle göra för bästa resultat.

Nåväl, efter en grundlackering med 2K epoxi på tank och stötdämpare så var det dags för den solida färgen. Ganska nervös och osäker så körde jag två lager och sen direkt efter det några varv med 2K klarlack och det såg förjävligt ut! Fick apelsinlack, se bild markerad med X, och hade inte en aning om vad jag hade gjort för fel…Det blev att slipa ner allt och börja om, efter fjärde försöket så blev det hyfsat och då fick det vara bra. Kan förstå att en bra lackering kostar pengar…

Alla plastdetaljer lackades på samma sätt men med en plastprimer istället för epoxyn. Här fick jag en del resningar i lacken vilket jag tror berodde på att jag la på för lite plastprimer. Fick göra om det också, men bara 2 gånger…

Renovering av nav och polering

Hade först tänkt att lacka naven och nedre gaffelbenen i silverlack men eftersom jag inte skulle göra en originalrenovering så fick det bli polering av naven och nedre gaffelbenen. Hade en billig polersats som legat i lådan under lång tid så det var bara att prova. Kanske inte det roligaste jobbet och det blir väldigt skitigt. Som allt annat på mopeden så blästrade jag delarna först, denna gång med glas vilket ger en perfekt yta att polera. Samtidigt så byttes alla lager och packboxar i naven till nya friska.

För att polera så behövs egentligen bara en borrmaskin och en polersats. Jag spände fast borrmaskinen i skruvstycket, ställde in ett lämpligt varvtal och sen var det bara att polera. Polersatsen var en billig från typ Jula, två olika trissor och två olika polermedel, grov och fin. Detta räckte långt så någon riktig polermaskin behövs egentligen inte.

Hjul och ekring

Fälgarna på originalmoppen var utom all räddning så det blev att införskaffa nya fälgbanor och ekrar. Köpte nya OEM via Consolidated Motor Spares i Holland. Ganska dyrt med avgifter och frakt från dem men köpte en hel del originaldelar från dem och kvaliteten var riktigt bra. Byggde en enkel ställning för balanseringen dessutom så underlättar det mycket när man ska montera ekrarna. Att ha ett annat hjul att titta på underlättar också.

Motorrenovering

Första renoveringen av en K50 motor för min del och det var lite enklare än vad jag trodde.

Det första jag gjorde var att riva ner den i sina beståndsdelar. Tydligen hade motorn varit isär tidigare då ett shims i växellådan fattades + plus att växeldreven var väldigt slitna.

Efter rengöring och demontering så glasblästrade jag motorblocken. Trevligare att arbeta med helt rena saker. Jag lackade mina motorblock i en Saab Metallic + 2K klarlack. Hade en annan komplett växellåda som kom till användning. Nya lager och packboxar monterades. Tändningen byttes till brytarlöst original. Sen påbörjades ett evigt sliparbete för att dels ta bort pluggen i kåpan och dels för att kunna få plats med en 20 mm Mikuniförgasare. En ny stos som passade den större förgasaren svarvades och sedan TIG-svetsades stosen på plats där den gamla pluggen satt. Efter det så var det dags för en handpåläggning av Herr Dahl på cylindern för lite bättre prestanda. Dahl levererade även en modifierad reed-ventil.
Det hela avslutades med att motorkåporna fick en polering.

//Sommaren 2019 så byttes cylindern (modifierad av K. Enström). Även förgasaren och kåpan har bytts ut och numera är det en 14mm Mikuni.

Färdigställning

Senvintern och våren 2018. Nu började det roliga. Att få montera allt det nya och man kan se resultatet efter allt slit.

Första bilden är svingen monterad. Provade även tanken och vänstra sidokåpan för att få ett första intryck. Fortsatte sen med bakskärmen och stötdämparna. Nu hade jag tyvärr bara en eftermarknadsskärm på vilken passformen var sådär. Eftersom jag ville ha de äldre stötdämparna fick jag erfara att de tog i skärmen, inte så roligt…men efter lite riktning och justering av skärmkanten så blev det ok. Vad jag har fått reda på i efterhand så finns det två olika eftermarknadsskärmar vilka skiljer sig i kvalitet och passform. Min skärm var nog med den sämre passformen.

Efter det så var det dags för att montera framgaffeln. De övre gaffelrören riktades och skickades på omkromning. Letade som en idiot efter nya gaffelrör men hittade inga. Har fått erfara från fler som har samma problem att de är väldigt svåra att få tag på om det ens går. Just -78 så ändrade man även konstruktionen på gaffelrören med olika infästningar vid den övre styrkronan. De tidiga -78:orna hade M10 skruvar vid infästningen, de senare fick en grövre skruv med oring. Innehållet i gaffelrören är detsamma så man kan flytta över det till den senare modellen eller vice versa. Vill man använda den senare infästningen på en äldre styrkrona (den med M10) kan man borra upp hålet i styrkronan för den grövre skruven.

Hjulen monterades och jag valde lite bredare däck, 2.75 fram och 3.00 bak. Kanske inte att rekommendera då rullmotståndet var ganska rejält. Sen monterades motorn och alla vajrar, styret (Tomaselli) monterades och all el drogs klart. Snabbt dit med kedja och avgasrör. Justerade tändningen och förgasare sen var det bara ut och provåka. Äntligen klar…